Mobiel werken is helemaal in. Medewerkers willen maximale flexibiliteit bij de keuze van hun apparatuur en werkplek, maar ook wat betreft communicatie en werkprocessen. Tegelijkertijd worden werkgevers geconfronteerd met steeds hogere verwachtingen, van het aanbieden van de nieuwste technologie en soepele, snelle processen tot het garanderen van absolute vrijheid bij de keuze van de plaats van waaruit wordt gewerkt. De moderne werkplek is digitaal, mobiel en hightech. Dus hoe kunnen bedrijven aan al deze verwachtingen voldoen?
De eerste stap naar eenvoudig werken op afstand is ervoor zorgen dat het personeel technisch uitgerust is, inclusief het ter beschikking stellen van mobiele apparaten. Medewerkers inspraak geven bij de keuze van hun apparatuur is een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk aan hun hardware-eisen voldoet. Als de apparatuur eenmaal is gekozen, is de volgende stap het opzetten van de juiste infrastructuur.
De digitale werkplek is een omgeving die werknemers voorziet van alle informatie en processen die ze nodig hebben om hun werk eenvoudig en succesvol te maken. Cloud-gebaseerde oplossingen en de keuze van de juiste platforms en samenwerkingstools spelen hierbij een sleutelrol. En aangezien medewerkers toegang hebben tot bedrijfs- en klantgegevens vanaf verschillende apparaten en locaties, is het aspect van gegevensbeveiliging, authenticatie en encryptie des te belangrijker.
"Voor een succesvolle digitalisering is meer nodig dan innovatieve, op technologie gebaseerde oplossingen en bedrijfsprocessen. De werkomgeving moet ook bij het plaatje passen."
Het aanbieden van de nieuwste technologie en een geschikte digitale werkomgeving is slechts één kant van de medaille. De digitale transformatie brengt een heleboel nieuwe uitdagingen voor het individu met zich mee. Vertrouwde processen en structuren worden overboord gegooid, en nieuwe vaardigheden moeten worden aangeleerd. Medewerkers moeten niet alleen in staat zijn om deze nieuwe technologieën te gebruiken, maar moeten dit ook effectief willen. De werkgevers moeten het goede voorbeeld geven door de digitalisering te omarmen en de nodige middelen aan te wenden om de medewerkers op de verandering voor te bereiden. E-learning portalen en de gamificatie van professionele ontwikkelingstrajecten kunnen in dit scenario nuttige hulpmiddelen zijn.
Het is ook belangrijk de medewerkers te betrekken bij het inrichten van hun digitale werkplek en openlijk te communiceren over de voordelen en de projectplanning.
Een self-serviceportaal implementeren is een andere - in veel opzichten belangrijke - tool voor het vormgeven van de digitale werkplek. Het kan een positieve gebruikerservaring bieden voor het personeel, aangezien vooral jonge werknemers inspraak willen hebben in de tools en apparaten waarmee ze werken. En ze verwachten de eenvoudige en gebruiksvriendelijke bestelprocessen die ze van grote online retailers gewend zijn. De invoering van een selfserviceportaal heeft ook belangrijke voordelen voor de werkgever. Geoptimaliseerde aankoopprocessen verminderen de last voor de IT-, aankoop- en HR-afdelingen, aangezien goedkeuring, uitrol, rollback en de vervanging van defecte assets volledig worden geautomatiseerd. Een onmisbare tool om de administratieve uitdagingen van de digitale werkplek op te vangen.
meer productiviteit en motivatie bij de medewerkers door plaatsonafhankelijk werken
besparen door consolidatie en standaardisatie van processen, restwaardeberekeningen en transparante kosten
kortere implementatietijden door self-servicemodellen, automatisering, onafhankelijkheid van leveranciers en het loskoppelen van apparaat en contract
Aarzel niet om ons te contacteren bij vragen!